Prezidentom sa stane najväčšie vrece peňazí?

21. marca 2019, Peter Lipták, Názory

Podstata úspechu Čapútovej je prešpekulovaný marketing jej tímu krytý vysokou sumou naliatou do kampane.
Hoci je kandidátkou mimoparlamentnej strany, náklady na jej kampaň sú suverénne najvyššie. Minula celý zákonom určený limit (pol milióna eur) už pred prvým kolom volieb. Ďalšie stovky tisíc eur už teraz míňa od tzv. tretích strán. Tieto ďalšie stovky tisíc eur jej poskytli spolustranníci (Styk, Truban) ale aj strana Spolu (Beblavý, Mihal, Macháčková) „Neformálne“ podporili Zuzanu Čaputovú Iniciatíva Za slušné Slovensko, prezident Andrej Kiska a ďalší priaznivci. V súčte sa potom dostávame už v prvom kole volieb k cca jednému miliónu. Takúto širokú podporu od „tretích strán“  nemá nikto okrem Čaputovej a Mistríka. „Mistríkovci“ do kampane naliali z tých istých vrecák tiež k jednému miliónu sa blížiacu sumu eur, aby to potom všetko odovzdali Čapútovej.
Dvaja finančne najsilnejší kandidáti sa spojili do jednej politickej ponuky, čo rozhodlo o jasnom favoritovi volieb. Do ich spoločnej kampane investovali sponzori najmenej 2 milióny eur. Pre porovnanie: kampaň Mikloška, stála 60 tisíc eur a s Čapútovou na štartovacej čiare porovnateľná Bohumila Tauchmanová dala ešte menej. Kampaň hlavného súpera Čaputovej, Šefčoviča má hodnotu cca 700 000 € (limit 500 tisíc eur plus Smeru a Mladých sociálnych demokratov ako tretích strán po 100 tisíc eur).

12x5x5=300 000
Toto je suma eur, ktorú dostane prezident za celé svoje prezidentské obdobie, pri príjme 5000 mesačne. Z čoho Čapútová vráti ďalších cca 1,7 mil€, ktoré do nej investovali? Pomôžu jej určite, tak ako v minulosti, neziskovky financované z USA a tiež USA nadácie. Už keď umožní hladko zriadiť USA vojenské základne na našom území, tak to bola pre USA vynikajúca investícia a ona nezostane nikomu nič dlžná. Čapútovej rozpočet sa tak stáva súčasťou marketingovej mašinérie rozpútavania vojny.

Ani toto však nie je všetko.

Ďalšie „tretie strany“

1. médiá
Neprehliadnuteľná je, akoby z jedného centra zrežírovaná podpora všetkých „našich“ hlavných médií (vlastnených zahraničnými skupinami ale aj štátnych?) od televízií cez rádiá, tlačené a internetové médiá a samozrejme sa široko zapájali celé tímy na sociálnych sieťach. Sem by som zaradil aj systematickú prácu prieskumných agentúr. Na FB určite má veľký význam aj blokovanie nepohodlných jednotlivcov a aj celých nepohodlných komunít, čím možno účinne deformovať informačné pole v prospech preferovaného kandidáta. Mediálna podpora hodná určite ďalších miliónov eur.
Ako pracujú jednotliví pešiaci tejto mediálnej fronty? Stačí sa pozrieť na výkon Hanzelovej, porovnať ju pri Harabinovi a pri Čapútovej, alebo podobné výkony Sajfu, Závodského, Dolinského, Hajka či Švajdovcov a všetkých tých ostatných propagandistov. Príbeh spravodlivého sudcu Harabina, ktorý desaťročia úspešne bojuje s najťažšími zločincami a tiež úspešne háji nezávislosť svojho povolania pred mafiou štátnej moci, napriek príťažlivosti tejto témy mediálne odignorovali. Zato boli hypnotizovaní spravodlivou Zuzanou bojujúcou so zlom, ktoré predstavuje skládka odpadu v Pezinku. Úspešne zavŕšila jej presťahovanie do Senca aj vďaka finančnej odmene z USA. Dokonca o spravodlivej Zuzane vznikla aj motivačná rozprávka pre deti.

2. zahraničná „logistická“ podpora
„Progresívci“
v kampaniach Mistríka a Čaputovej spolupracujú s expertom na politický marketing Shaviv Strategy and Campaingns. Táto izraelská konzultačná spoločnosť pracuje s citlivými dátami a kampane vie veľmi presne namieriť na konkrétne cieľové skupiny. Posilňuje s nimi spätnú väzbu, ktorú testuje, sleduje a analyzuje takmer v reálnom čase. Využívajú sa online aktualizované dáta o užívateľoch sociálnych a komunikačných sietí, ich reakciách, ich komunikácii a názoroch. Analytické a marketingové služby tohto typu, opreté o priebežne vyhodnocované sledovanie „konzumentov“, patria medzi najdrahšie a pre väčšinu kandidátov boli nedostupné (využívanie integrovaných dát o miliónoch užívateľov sociálnych sietí je vo viacerých krajinách regulované a vylúčené z použitia vo voľbách). Takže o výsledku rozhodujú peniaze a aj prepracované techniky ovládania ľudí. Čo toto má spoločné ešte s demokratickými voľbami? Nie je takéto manipulovanie voličov už kriminálny čin? Je, ale nie na Slovensku. Otázka pôsobenia zahraničných spravodajských služieb v prezidentskej kampani je tiež legitímna.

Demokracia je mŕtva nech žije marketing
Takže kto na svete má peniaze, ten si dnes môže kúpiť čokoľvek? Získať vhodnú osobu a pre ňu potom kúpiť hoci aj funkciu prezidenta. Nerozhoduje vôľa voličov, ktorí dnes rozhodne odmietli Kisku, pretože si ho v skutočnosti želajú v sukni? Ľudia nevedia čo sa deje a ani nevedia, že to nevedia. Vo všeobecnosti platí známy slogan „Reklama je hnijúca zdochlina“ a v dnešnej dobe to platí aj o našich „demokratických“ marketingom zdeformovaných voľbách. Žiadna spravodlivá bojovníčka za pezinskú skládku, ale starostlivo vybraný, dôkladne pripravovaný a dobre zaplatený žoldnier, ktorý má plniť úlohy v prospech svojich donorov. Aktuálne tu predsa stojí dôležitá výzva vybudovať plnohodnotné USA vojenské základne a desiatky muničných skladov na Slovensku, aby tu bolo možné rozmiestniť jadrové bomby. Môže byť dôveryhodným kandidátom na prezidenta osoba financovaná z USA takou nebývalou mierou ako Čapútová?