Chudobní majú smolu! Paródia Markízy na zdravotníctvo.

1. septembra 2019, Peter Lipták, Chorobníctvo Chudobníctvo Zdravotníctvo

Čo sa od roku 2015 udialo nové?

Motto od Jonáša Záborského:
„Ľudia idú ako ovce, kam ich baran vedie,
a ku stolu chodia vtedy, keď je po obede.“

Nič.

MUDr. Peter Lipták pri rozhovore s Barborou Demešovou. Foto TV Markíza, TVnoviny.sk

Úvod do paródie
1. Doktor Lipták: Ja to robím tak, že ja od svojich pacientov prijímam dary.
1. Moderátorka Demešová: Hovorí celebrita všeobecného lekárstva doktor Peter Lipták.
2. Lipták: Takže ja prijmem čo ja viem päťťisíc euro na daroch každý rok.
2. Demešová: Lipták tvrdí, že zdravotníctvo funguje neefektívne a poisťovne lekárom posielajú málo.
3. Lipták: Nás ako keby život tlačí k tomu, že musíme prijať akúkoľvek pomoc a hlavne finančnú pomoc od pacientov.
3. Demešová: Niekto dá peniaze a iný zas doktorovi Liptákovi okrášli novú ambulanciu.
4. Lipták: To jedna moja pacientka, tá zaplatila svojimi obrazmi (smiech).

Jadro paródie pokračuje dialógom
5. Demešová: Akí pacienti dávajú najčastejšie peniaze?
5. Lipták: Väčšinou sú to chudobní ľudia (smiech).
6. Demešová: Nie je Vám to nepríjemné prijať peniaze od chudobných ľudí?
6. Lipták: No neni mi to vôbec nepríjemné, lebo tie peniaze ja potrebujem.
7. Demešová: Faktom ale je, že ľudia už raz tie peniaze zaplatili vo forme odvodov, je teda v poriadku, že si lekár pýta tie peniaze znova formou úplatku?
7. Lipták: No v tomto prípade je to v poriadku lebo oni síce zaplatili, ale tie peniaze k tomu lekárovi nedorazili.
8. Demešová: A čo s tým má ten pacient?
8. Lipták: No pacient má to, že sú to jeho peniaze, čiže keď to nezačne ten pacient kontrolovať a nezačne sa starať kam idú jeho peniaze tak jednoducho ten systém sa nikdy nenapraví.
9. Demešová: A čo keď niekto nemá peniaze na to aby zaplatil úplatok?
9. Lipták: Keď niekto nemá na to, ja by som to nenazýval ako úplatok, to je taká platba na dofinancovanie, ale keď niekto nemá, tak má smolu!

Záver paródie
10. Demešová: Barbora Demešová televízia Markíza.

Komentár k tejto paródii z Markízy s odstupom času.
Na 1.35 min strihla redaktorka Barbora Demešová, 8 útržkov, z viac ako hodinového rozhovoru, ktorý bol zameraný na chýbajúce finančné zdroje v zdravotníctve, ale primárne nie na branie úplatkov lekármi, lež na podrobné vysvetlenie verejnosti, ako sa odvody od pacientov, za ktoré ich majú lekári liečiť, strácajú v zdravotných poisťovniach, odkiaľ sú presmerované k oligarchom a preto potom chýbajú v starostlivosti pri liečení a pre nedostatok peňazí zdravotníctvo nefunguje a pacienti a to predovšetkým chudobní ľudia majú smolu. Napriek bezplatnosti zaručenej ústavou, pacienti musia dnes doplácať za všetko, aj za základné lieky a nie každý si to môže dovoliť. Ešte horšie je, že už nie sú ani lekári a ani zdravotné sestry, pre každého pacienta. Prečo na Slovensku zomiera ročne 11 000 ľudí na liečiteľné choroby? Hlavne chudobní a ich rodinní príslušníci majú v počte 11 000 mŕtvych každý rok absolútnu smolu. Hrozivá realita tohto aj nasledujúcich rokov. Komu zvoní hrana?

Takže zo mňa, ktorý otvorene upozorňujem na tento závažný problém a naliehavo žiadam jeho riešenie, urobila redaktorka Barbora Demešová verejný terč. Skoncentrovala nenávisť neznámych ľudí na moju osobu. Pretože ukazujem pacientom kde všade trčia Achillove päty oligarchov. V nákupoch v zdravotných poisťovniach, v obstarávaniach v nemocniciach a potom pod svietnikom kde je najväčšia tma, na ministerstve zdravotníctva a v Pente. S nenávisťou sa stretávam dnes opakovane v narastajúcej miere a preto odkazujem touto situáciou postihnutým ľuďom: Neútočte na mňa, ktorý som upozornil na smutnú pravdu, že chudobní majú smolu, ale riešte príčinu problému, ktorý vás už zasiahol, alebo najlepšie ešte skôr kým to aj vás a vaše rodiny nezasiahne! Nestrkajte hlavy do piesku. Záchrana topených je v rukách topených! Preto sa usilujte situácii v našom zdravotníctve porozumieť, tak ako aj v celej našej krajine.

(1) Kto má záujem si vypočuť paródiu na slovenské zdravotníctvo natočenú v roku 2015 Markízou; obnovené video aj s aktuálnou diskusiou z augusta 2019 nájde na tomto linku.
(2) Moje vyjadrenia z 2015 roku dnes už na bloku SME nájdete tu.
Z komentárov napríklad dva od Daga Daniša: (3) Vydierači v bielych plášťoch a (4) Markíza naletela Smeru. (5) Bolo mi čudné prečo traja tajtrlíci Galko, Matovič a Lipšic burácali toľko proti mne. Čo chcú títo poslanci NRSR, ktorí tiež boli pri nastavovaní finančných tokov v zdravotníctve tak, aby v ňom bolo každoročne 11 000 zbytočných úmrtí? Žeby za ich aktivitami bola Penta?

No a ako to skončilo? (6) NAKA ma vyšetrovala aj mojich pacientov takmer pol roka, ale žiadne úplatky v mojej praxi nezistila. Takže som dnes asi jediný lekár na Slovensku, ktorý má papier od najvyššej autority (NAKA), že neberie úplatky. Ale ani oligarchom a poslancom sa nič nestalo. (7) Cenu Trafená hus za rok 2015 sme s Markízou na Kremnických gagoch nakoniec nezískali. Humoristi to nepovažovali za až takú prču ako Markíza, MZSR a poslanci a odmietli si streliť do nohy. (8) A v roku 2018 už aj generálny prokurátor Čižnár sa náhle rozhodol, že dar lekárovi nie je úplatok. Tým však k vyriešeniu situácie tisícov chudobných, ktorí naďalej zomierajú každý rok v zdravotníctve, ničím nepomohol. A ľudia stále vidia nepriateľa tam kde nie je. A to je ešte ten lepší prípad. V tom horšom sú zmierení už so všetkým.